Uczniowie klasy drugiej Publicznej Szkoły Podstawowej w Jaroszkach pod kierunkiem wychowawczyni Anny Winiarskiej, 13 maja 2021 roku wybrali się na wycieczkę. Trasa wyprawy wiodła śladami historii naszej okolicy. Jako pierwszą zwiedziliśmy Izbę Pamięci im. Księży Tadeusza i Józefa Gackich. Naszym przewodnikiem był ks. kanonik Janusz Smerda, proboszcz parafii św. Mikołaja w Jedlni.

Ksiądz proboszcz podkreślił, że byliśmy pierwszą grupą zorganizowaną zwiedzającą nasze regionalne muzeum, po poluzowaniu obostrzeń związanych z pandemią. Dzieci z wielkim zainteresowaniem obejrzały zgromadzone eksponaty min. średniowieczną grzechotkę, monety (denary jagiellońskie, szelągi, carskie kopiejki), guziki, krzyżyki, medaliki, kulę armatnią z okresu powstania styczniowego, ciesielnicę. Dzieci miały okazję zobaczyć barokowe ornaty, krzyże z relikwiami, rokokową drewnianą rzeźbę Jana Nepomucena oraz zgromadzone dzieła, napisane przez ks. Józefa Gackiego. Wszyscy otrzymali pamiątkowe foldery z opisami i zdjęciami zgromadzonych eksponatów od ks. proboszcza Janusza Smerdy.

Następnie udaliśmy się do kościoła św. Mikołaja. Dzieci poznały jego budowę: kruchtę, korpus nawowy, prezbiterium i zakrystię oraz główne elementy  wyposażenia: ołtarze, ambonę, chrzcielnicę, konfesjonały. Byliśmy nawet na chórze i z góry podziwialiśmy wnętrze naszej świątyni. Na pamiątkę otrzymaliśmy pocztówki ze zdjęciami przedstawiającymi piękno naszego kościoła.  Spacerując wokół świątyni, oglądaliśmy piękne rzeźby przy kapliczkach różańcowych, wykonane z roślin. Podziękowaliśmy ks. kanonikowi Januszowi Smerdzie za przybliżenie nam historii naszej parafii, prezentację eksponatów w izbie pamięci oraz zwiedzanie naszego parafialnego kościoła.

W dalszej części naszej wyprawy udaliśmy się na Skwer króla Jagiełły. Zobaczyliśmy monument poświęcony gen. Janowi Henrykowi Dąbrowskiemu, który przebywał w Jedlni w 1809 roku oraz pomnik króla Władysława Jagiełły. Odsłonięcie pomnika odbyło się 10 lipca 2010 roku i upamiętniało 600 – lecie bitwy pod Grunwaldem.

Ostatnim etapem naszej wyprawy śladami historii, był zabytkowy stary cmentarz, na którym spoczywają zasłużeni dla naszego regionu i parafii proboszczowie Tadeusz i Józef Gaccy. Obok mogiły kronikarza ziemi radomskiej i powstańca Józefa Gackiego znajduje się pomnik powstańców styczniowych. Chowając ich bezimiennie, ks. Gacki chciał uchronić rodziny poległych przed represjami carskimi. Modlitwą „Wieczny odpoczynek” podziękowaliśmy poległym, dzięki którym możemy żyć w wolnej Polsce.

Nasza najbliższa okolica obfituje w miejsca pamięci narodowej. Jak ważne jest poznawanie takich miejsc, wie chyba każdy z nas, dlatego z taką radością i satysfakcją wybraliśmy się na naszą wycieczkę. Wróciliśmy z uśmiechami na ustach, pełni pozytywnych wrażeń oraz pięknych historii. „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie…”  te słowa słynnego kanclerza koronnego Jana Zamoyskiego stały się dla nas inspiracją do podejmowania działań, które mogą przybliżać nam historię, szczególnie tę najbliższą, lokalną.