W dniach 10-12 czerwca 2022 r. grupa 50 pielgrzymów, pod opieką duszpasterską ks. proboszcza Janusza Smerdy wyruszyła na poznawanie zakątków Dolnego Śląska. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od trzeciego co do wielkości zamku w Polsce – Zamku Książ w Wałbrzychu. Z audio przewodnikami wyruszyliśmy podziwiać barokowe wnętrza zamku, pięknie odrestaurowane sale z zabytkowym wyposażeniem: apartamenty księżnej Daisy, gabinet księcia, salon zielony, reprezentacyjną salę Maksymiliana, salon biały, salon chiński, salon gier. Zwiedzanie zamku zakończyliśmy się na słynnych tarasach z ozdobnymi ogrodami utrzymanymi w stylu francuskim, które okrążają zamek. Rozmieszczone na 12 poziomach tarasy zajmują powierzchnię 2 ha. Następnie z przewodnikiem udaliśmy się na zwiedzanie podziemnej półkilometrowej trasy, która stanowi pamiątkę okresu II Wojny Światowej. Za pomocą przekazu multimedialnego uzupełnionego o komentarz przewodnika poznaliśmy historię podziemi, teorie o celu ich powstania oraz tragiczną historię więźniów, których rękami te tunele zostały wydrążone. Temperatura powietrza wynosiła ok. 6 st. C, jednak nie czuliśmy zimna. Zwiedziliśmy również znajdującą się nieopodal zamku Palmiarnię, miejsce pełne zieleni i barw kwiatów z ponad 250 gatunków roślin z całego świata.

Drugim miejscem, które w piątek odwiedziliśmy była Bazylika Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Wambierzycach. Po powitaniu przez franciszkanina ojca Tyberiusza, udaliśmy się na Mszę św. W Eucharystii uczestniczył ks. proboszcz Janusz Smerda modląc się w intencji pielgrzymów, naszych rodzin, parafian. Podczas posługi do Mszy św. włączyła się Krystyna Czachor, czytając Słowo Boże.Do świątyni weszliśmy po monumentalnych, kamiennych schodachliczących 57 stopni o symbolicznym znaczeniu: 9-chóry anielskie, 33-wiek Chrystusa w chwili ukrzyżowania, 15-wiek Maryi w chwili poczęcia Chrystusa. Po mszy zostaliśmy oprowadzeni po terenie sanktuarium. Zakrystianka Regina Chmiel, bardzo ciekawie opowiedziała historię jego powstania. Po Apelu Maryjnym czekała na nas jeszcze jedna atrakcja. Wieczorna iluminacja bazyliki, którą podziwialiśmy przy dźwiękach pieśni Ave Maria.

W sobotę zwiedzaliśmy Wrocław wraz z przewodnik Elżbietą Zielińską. Pierwszym naszym punktem było zwiedzanie Panoramy Racławickiej,która zrobiła na nas największe wrażenie. Przez zastosowany efekt trójwymiaru, trudno było ocenić czy spoglądamy na obraz, czy wystawione modele drzew, czy armat znajdujących się na przedpolu.Spod Panoramy Racławickiej udaliśmy się na Rynekze słynnym Starym Ratuszem, magiczny Ostrów Tumski z katedrą Św. Jana Chrzciciela - patrona miasta. Byliśmy w Ossolineum, w jednej z najstarszych i największych bibliotek naukowych w kraju oraz w Hali Stulecia, największej żelbetowej budowli w historii - obiekt wpisany jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W Afrykarium w specjalnie wybudowanym kompleksie basenów i akwariów podziwialiśmy faunę pochodzącą z Czarnego Lądu. Oglądaliśmy rzeźby Magdaleny Abakanowicz, Tadeusza Kantora, Salvatora Dali. Mieliśmy także możliwość podziwiania urokliwych zakątków Wrocławia z pokładu statku wycieczkowego Nereida.

Kolejnym etapem naszej pielgrzymki była Góra św. Anny słynąca z sanktuarium będącego jednym z najcenniejszych obiektów w Polsce. Stoi tu siedemnastowieczny klasztor oo. Franciszkanów oraz wspaniała Bazylika św. Anny. Do świątyni dostaliśmy się przez tzw. Plac Rajski, otoczony pięknymi krużgankami. Wnętrze kościoła zaskoczyło nas niezwykłym bogactwem zdobień i malowideł oraz pięknymi organami. Byliśmy obecni na Mszy św. podczas której posługę sprawował ks. proboszcz Janusz Smerda. Po Mszy św. ojciec Atanazy Polanko przybliżył nam historię powstania sanktuarium i dzieje franciszkanów. Po prelekcji spacerując alejami lipowymi i bukowymi odwiedziliśmy kaplice Męki Pańskiej, Grotę Lurdzką, pomnik św. Jana Pawła II.

Te kilka dni spędzonych razem było czasem modlitwy, dobrego odpoczynku od codziennych zajęć, poznawania ciekawych zakątków naszej Ojczyzny oraz budowania wzajemnych relacji.

Dziękujemy Panu Bogu za piękną pogodę, szczęśliwą podróż i liczną obecność.